SEMICKIE MARZĒAḤ A GRECKI SYMPOZJON. Uczty i kult przodków jako elementy ideologii władzyKsiążka dotycząca starożytnych wyobrażeń na temat życia po śmierci, podejmująca w szczególności zagadnienia związane z kultem przodków i instytucjonalną rolą, jaką w sprawowaniu tego kultu odgrywały uczty rytualne: semickie marzēah i grecki sympozjon. Autor, w oparciu o teksty źródłowe, bada analogie ideologiczne w zakresie wyobrażeń o życiu po śmierci pomiędzy wczesną Grecją a starożytnym Bliskim Wschodem. Podejmuje także zagadnienia dotyczące starożytnej ideologii władzy i miejsca, jakie zajmował w niej kult przodków oraz organizowane na ich cześć uroczystości.Spis treściWstęp1. Zakres pracy2. Struktura pracy3. Stan badańRozdział 1Uczty rytualne starożytnego Bliskiego Wschodu i wczesnej Grecji1.1. Marzēaḥ1.1.1. Amos i Jeremiasz1.1.2. Marzēaḥ w Biblii1.1.3. Marzēaḥ w Lb 25, 1-181.1.4. Uczty na cześć przodków w Świątyni Salomona1.1.5. Marzēaḥ w Ugarit1.1.6. Mapa z Madaby i „dom marzēaḥ”1...
Uwaga: Poszczególne wcześniejsze wydania nosiły tytuły: I. „Rzeczy ostateczne człowieka i świata. Eschatologia Kościoła wschodniego”, Łódź 2003. II. „Ósmy dzień tygodnia. Zaświaty w wierzeniach kościołów tradycji bizantyjskiej”, Sandomierz 2008; III i IV. „Ósmy dzień tygodnia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata w wierzeniach Kościołów tradycji bizantyjskiej, Sandomierz 2010 i 2011”. Treść książki kieruje nas ku „ósmemu dniowi tygodnia”, który niejako symbolizuje koniec czasów, odnowienie wszechświata i odpoczynek ludzkości w szczęściu i miłości w nowej rzeczywistości po zmartwychwstaniu ciał i Sądzie Ostatecznym. To czas eschatologiczny. Eschatologia jest częścią doktryny religijnej, która odnosi się do rzeczy ostatecznych w perspektywie indywidualnej - pojedynczego człowieka - jak i kosmicznej - całego świata. Zajmuje się więc zagadnieniem sensu śmierci oraz istotą przyszłego życia, a także kwestiami końca dziejów i obrazem nowego świata. Między innymi zawiera doktryny na temat sądu...
Uwaga: Wcześniejsze wydania nosiły tytuły: I. "Nie wszyscy pomrzemy... : zaświaty w wierzeniach Kościołów orientalnych", Sandomierz 2006. II. "Nie wszyscy pomrzemy : kościoły orientalne : historia, tradycja, eschatologia", Sandomierz 2010. Opracowanie historii Kościołów orientalnych oraz ich wierzeń dotyczących rzeczy ostatecznych człowieka i świata. Omówiono tu między innymi: śmierć, życie po śmierci, niebo, piekło, koniec świata: pojawienie się Antychrysta, znaki zbliżającego się końca, sąd ostateczny, powstanie nowego nieba i nowej Ziemi, odnowienie Wszechświata. Tytuł książki nawiązuje do słów św. Pawła: „Oto ogłaszam wam tajemnicę: nie wszyscy pomrzemy, lecz wszyscy będziemy odmienieni. W jednym momencie, w mgnieniu oka, na dźwięk ostatniej trąby - zabrzmi bowiem trąba - umarli powstaną nienaruszeni, a my będziemy odmienieni. Trzeba, ażeby to, co zniszczalne, przyodziało się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodziało się w nieśmiertelność.” Treść: CHRZEŚCIJAŃSTWO. WIELKI...
Jest to opracowanie historii oraz wierzeń dotyczących rzeczy ostatecznych człowieka i świata Kościołów tradycji protestanckiej. ZAWARTOŚĆ: PREKURSORZY PROTESTANTYZMU: Jan Wiklif, Jan Hus. REFORMATORZY: Marcin Luter, Ulrich Zwingli, Jan Kalwin, Henryk VIII. Wierzenia eschatologiczne Kościołów protestanckich. Kościół ewangelicko-augsburski (luterański). Kościół ewangelicko-reformowany (kalwiński). Kościół Adwentystów Dnia Siódmego. Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego. Russel i badacze Pisma Świętego. Epifaniści. Świadkowie Jehowy. Zielonoświątkowcy. Emanuel Swedenborg. Autor: Andrzej Juliusz Sarwa Tytuł: Rzeczy ostateczne człowieka i świata. Eschatologia Kościoła Zachodniego. Nurt protestancki Format: 14,50 x 20,50 Ilość stron: 120 ISBN: 978-83-8064-480-9 EAN: 9788380644809 Wcześniejsze wydania nosiły tytuły: I. „Porwanie Kościoła: zaświaty w wierzeniach Kościołów tradycji protestanckiej”, Sandomierz 2006; II. „Porwanie Kościoła: rzeczy ostateczne człowieka i świata w wierzeni...