Autorka wprowadza czytelników w świat tekstyliów biblijnych, odsłaniając przed nimi bogactwo i różnorodność terminów hebrajskich oraz ich ekwiwalenty greckie. Charakterystyczne odniesienia do tekstyliów używanych przez Izraelitów wskazują, że zwyczaje zmieniały się pod wpływem przemian politycznych na Bliskim Wschodzie. Modę narzucał ten, kto aktualnie dominował. Kontekst kulturowy i historyczny, w którym powstały analizowane teksty, odgrywa kluczową rolę w opisie postaci biblijnych, ich tożsamości, cech (np. skromność), ceremonii i rytuałów czy komunikacji niewerbalnej. Monografia stanowi całościowe, kompetentne opracowanie specjalistycznej wiedzy leksykograficznej, prezentując zestawienie i analizę pojęć związanych z tekstyliami w Biblii. Jest cennym źródłem informacji dla tych, którzy pragną zgłębić niuanse i symbolikę związane z tą tematyką w biblijnych narracjach. Lektura tej publikacji może prowadzić do osobistej refleksji i duchowych spostrzeżeń dotyczących przekazu biblijnego...
Spis treści Wprowadzenie/7ROZDZIAŁ 1. TRYNITARNY PROBLEM /17I. Objawienie czy spekulacja? /18II. Dogmat w historii /36III. Precyzacja terminologiczna /46ROZDZIAŁ 2. TRÓJCA MONOLOGICZNA /55I. Ontologia ousia /571. Ontologia tego, co wspólne /602. Ontologia tego, co łączy /683. Ontologia tego, co jest tym samym /724. Ontologia jednego podmiotu działania /765. Ontologia tego, co ogólne/78II. Ontologia hypostasis /811. Monarchia jako udział w ousia Ojca /832. Monarchia jako pochodzenie z ousia Ojca /853. Monarchia przez taką samą ousia /884. Hipostaza Ojca jako zasada /895. Ojciec jedynym Bogiem /92ROZDZIAŁ 3. TRÓJCA DIALOGICZNA /99I. Relacja ontologicznym fundamentem osoby /1011. Relacja domaga się wielości /1022. Relacja jako odnoszenie się do siebie /1043. Status ontologiczny relacji /106II. Osoba jako odniesienie do drugiego /1081. Być w relacji /1082. Skierowanie ku drugiemu /1113. Odnoszenie się do siebie /1144. Ryszard ze św. Wiktora i jego koncepcja osoby /1155. Relacyjne podejści...
Spis treści:Wstęp /91. Świat według wartości /91.1. Metoda /91.2. Inspiracje /151.2.1. Husserl i świat przeżywany /151.2.2. M. Scheler i dzieje etosów /181.2.3. J. Tischner - myślenie według wartości /211.3. Od fenomenologii do kulturoznawstwa /231.4. Przedmiot historii kultury /242. Kazania jezuickie z drugiej połowy XVII w. /272.1. Kazania /292.2. Jezuici /363. Porządek dysertacji /43 Część pierwsza: o Bogu /471. Monarcha i Stwórca /481.1. Stworzyciel /481.2. Bóg Wszechmocny /511.3. Monarcha /541.4. Heros i Zwycięzca /602. Ojciec i Matka, Opiekun /642.1. Obrońca /642.2. Rodzic /652.3. Dobroczyńca - Pasterz, Gospodarz, Uzdrowiciel /702.3.1. Pasterz /722.3.2. Gospodarz /742.3.3. Lekarz /752.4. Bóg łaskawy i miłosierny /763. Sędzia /784. Bóg jako osoba /874.1. Boża wolność /884.2. Bóg radosny /894.3. Bóg słaby /924.4. Bóg-Człowiek /945. Podsumowanie /97 Część druga: o świecie /1011. Kosmos /1012. Zaświaty /1122.1. Niebo /1122.2. Piekło /1163. Mieszkańcy zaświatów /1193.1. Anioły /1203...